محمد باریکانی: یک‌سال‌ونیم از شروع به‌کار دولت جدید و روی کار آمدن مدیران جدید در سازمان میراث فرهنگی گذشته است اما مسائل مربوط به گردشگری همچنان همان‌هایی است که از سال‌ها پیش جریان داشته و حل نشده است.

گردشگری

معاونت گردشگري اما هرازگاهي يك شوراي مشورتي برگزار مي‌كند تا به بررسي ضعف و كاستي‌ها در اين حوزه بپردازد. اما سخنان مطرح شده در اين شورا بيانگر آن است كه مشكلات اين صنعت همچنان پابرجاست و مشخص نيست حل آنها چقدر زمان خواهد برد.

صبح ديروز نيز نمايندگاني از چند دستگاه خصوصي و دولتي به دفتر معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي رفتند تا پيش از برگزاري كارگاه‌هاي تخصصي با حضور تورگردانان 31 استان كشور بر ضرورت تنقيح قوانين موجود در حوزه گردشگري و نه تدوين قانون جديد در اين حوزه تأكيد كنند. در اين نشست كه دانيل برنبك مديرعامل اتاق بازرگاني و صنايع ايران و آلمان به همراه روساي برخي انجمن‌هاي گردشگري كشور نيز حضور داشتند، قانون جامع توسعه گردشگري و رقابت‌پذيري در صنعت گردشگري مورد بحث قرار گرفت.

رقابت‌پذيري نيازمند تشخيص بازار هدف

تعدد قوانين مربوط به حوزه گردشگري همراه با فعاليت‌هاي متعدد گردشگري ساير ارگان‌ها كه هركدام قوانين گردشگري خاص خود را دارند از موضوعات مورد انتقاد حاضرين در نشست شوراي مشورتي معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي بود.

در اين نشست گفته شد كه 10كشور برتر گردشگري جهان مورد بررسي قرار گرفته‌اند و مشخص شده كه در بيشتر اين كشورها نتايج بحث‌هاي مطرح شده در كميته‌هاي مشورتي به‌عنوان قانون تدوين شده است.

كاوه يك عضو اتاق بازرگاني ايران اما در اين نشست موضوع رقابت‌پذيري در صنعت گردشگري ايران را مورد انتقاد قرار داد و گفت: در موضوع جايگاه رقابت‌پذيري در صنعت گردشگري كشور ابتدا بايد بازارهاي هدف و بعد برنامه‌هاي مورد اجرا در اين بازارها مشخص شود و با تهيه جدول مقايسه‌اي و زمانبندي اجرا جايگاه رقابت‌پذيري ايران را تعيين كرد.

او گفت: هنوز نمي‌دانيم كدام كشور هدف گردشگري ايران است؟ درحالي‌كه بايد كشور هدف را مشخص كنيم و بدانيم استراتژي چيست و به كجا مي‌خواهيم برسيم؟

تضعيف تاسيسات گردشگري با نظارت غيرمسئولانه

نكته ديگري كه در جلسه نشست مشورتي گردشگري از سوي معاون گردشگري استان مركزي عنوان شد اعتراض به برخوردهاي فيزيكي و اقداماتي است كه موجب تضعيف فعاليت گردشگري در كشور شده و گاه در برخي استان‌ها به تعطيلي تاسيسات گردشگري منجر شده است.

حسيني با اعلام اينكه برخي اقدامات انجام گرفته در حوزه گردشگري تبديل به ترمز حركت اين صنعت شده است، افزود: دستگاه‌هاي نظارتي كه براي نظارت به تاسيسات گردشگري ورود كرده‌اند بايد براساس دستورالعمل‌هاي سازمان ميراث فرهنگي اقدام كنند درحالي‌كه مشاهده مي‌شود برخي دستگاه‌ها نظارت غيرمنطقي بر تاسيسات گردشگري دارند و موجب تضعيف فعاليت در بخش گردشگري شده‌اند.

معاون گردشگري استان مركزي اعلام كرد: سازمان ميراث فرهنگي عناصري را براي نظارت بر تاسيسات گردشگري مسلط كرده است كه از شرايط و وضعيت گردشگري جهاني خبر ندارند.

او از نگاه سازمان تعزيرات و وزارت بازرگاني بر تاسيسات گردشگري انتقاد كرد و گفت: نگاه اين دستگاه‌ها به فعاليت گردشگري همچون نگاه به فعاليت صنف‌هاي ديگر در كشور است درحالي‌كه اين تاسيسات با فعاليت اصناف ديگر متفاوت است.

حسيني گفت: سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري كار ساده‌اي نيست و در اين شرايط اگر برخوردهاي فيزيكي خصمانه نيز انجام شود اين تاسيسات تعطيل مي‌شوند.

جلوگيري از پرواز مستقيم زيارتي در كرمان

نكته جالب ديگر در شوراي مشورتي معاونت گردشگري، اعلام لغو پروازهاي زيارتي مستقيم ميان عراق و استان كرمان توسط سازمان حج و زيارت بود.

دهقاني نماينده گردشگري استان كرمان با حضور در شوراي مشورتي معاونت گردشگري نسبت به جلوگيري از ورود گردشگران زيارتي به استان كرمان انتقاد كرد و گفت: موضوع عدم‌اجازه به فعاليت گردشگري زيارتي يكي از بزرگ‌ترين مشكلات استان كرمان است.

او گفت: از تيرماه سال‌جاري سازمان حج و زيارت جلوي پروازهاي زيارتي استان كرمان را گرفت درحالي‌كه قرار بود پرواز مستقيم از عراق به استان كرمان و از اين استان به عراق ايجاد شود اما سازمان حج و زيارت مانع از آن شده است.

 

کد خبر 280654

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha